Δημοτικές Αλήθειες και διαδικτυακές παραπλανήσεις

0
142

Σαν νέα σελίδα στο χώρο της Νεοσμυρνιώτικης ενημέρωσης, με βασικό μας σύνθημα, «διαχωρίζοντας την είδηση από την άποψη», ψάξαμε όλες τις υπάρχουσες σελίδες που ασχολούνται με ενημέρωση στην πόλη μας, και διαβάσαμε δεκάδες νέα και παλιά, άρθρα, κείμενα, και θέματα που τις έχουν απασχολήσει.
Δυστυχώς οι διαπιστώσεις μας ήταν απογοητευτικές.


Τα νέα, οι ακραιφνείς ειδήσεις δηλαδή, ήταν ελάχιστα, σε αντίθεση με τις εντελώς προσωπικές απόψεις, και τα προσωπικά σχόλια, είτε πραγματικών, είτε εικονικών προσώπων, με τα οποία ήταν γεμάτες οι σελίδες τόσο των sites, όσο και των σχολίων, στο facebook.
Επί πλέον η κάθε σελίδα, και το κάθε site, σχολιάζουν και δημοσιεύουν απόψεις αποκλειστικά ενός δημοτικού συνδυασμού της συμπολίτευσης ή της αντιπολίτευσης, ή αποκλειστικά ενός υποψήφιου δημάρχου, είτε είναι εμφανώς παραταξιακά είτε όχι. 
Το τραγικότερο όλων όμως είναι ότι οι απόψεις που εκφράζονται αποδεικνύουν ότι οι εκφραστές τους, είτε δεν γνωρίζουν τη λειτουργία των Δήμων, πράγμα απίθανο, είτε, το πιθανότερο παραπλανούν σκόπιμα τους δημότες.
Και επειδή φιλοδοξία μας είναι να διαχωρίσουμε την είδηση από την άποψη, και την αλήθεια από τη γνώμη, ας πάρουμε για παράδειγμα ένα υποθετικό έργο που ολοκληρώνεται προς το τέλος της θητείας μιας δημαρχιακής αρχής., διατυπώνοντας βασικές ερωτήσεις, όπως γιατί γίνεται τώρα, στο τέλος της θητείας. γιατί με τα λεφτά αυτά δεν γίνεται κάτι άλλο που το έχει πιο πολύ ανάγκη η πόλη, γιατί με τα ευρωπαϊκά προγράμματα δεν φτιάχνονται αναγκαία έργα.

1. Διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης έργου
Κατηγορούνται οι Δήμοι ανά την Ελλάδα, ότι φτιάχνουν τα έργα λίγο πριν τις εκλογές για να μαζέψουν ψήφους. Όσοι όμως έχουν ασχοληθεί με τα δημοτικά γνωρίζουν ότι, ένα έργο που αποφασίζεται στο Δημοτικό συμβούλιο να γίνει, χρειάζεται μερικά χρόνια για να υλοποιηθεί, λόγω των διαδικασιών που ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΤΗΡΗΣΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ.
Εκδήλωση ενδιαφέροντος μελέτης- προθεσμίες- έγκριση μελέτης- προθεσμίες – ενστάσεις- προθεσμίες- προκήρυξη ανάθεσης έργου- προθεσμίες- αξιολόγηση προσφορών- προθεσμίες- ενστάσεις- εξέταση ενστάσεων- προθεσμίες- προσφυγές- δικαστικές αποφάσεις- προθεσμίες- κατακύρωση έργου σε εργολάβο- προθεσμίες- εγκατάσταση εργολάβου- προθεσμίες- εκτέλεση έργου- προθεσμίες- έκπτωση εργολάβων, ρήτρες, εκταμιεύσεις πληρωμών κλπ., κλπ., κλπ. Τα δε παραθυράκια που ούτως ή άλλως υπάρχουν στον όγκο των εγγράφων, δίνουν αφορμές στους εργολάβους, να εκτελούν το έργο με αργότερους από τους προβλεπόμενους ρυθμούς. 
Όλα αυτά, κρατούν από 3 έως τέσσερα χρόνια, συνεπώς έργα που εντάσσονται στο πρόγραμμα ενός δήμου στην αρχή της θητείας του νέου δημάρχου, υλοποιούνται στην καλλίτερη των περιπτώσεων προς τη λήξη της θητείας του, και αυτός είναι ο λόγος που σε όλους τους δήμους υπάρχει οργασμός έργων συνήθως προς το τέλος της θητείας των δημοτικών αρχών, και μόνο όπου έχουν επανεκλεγεί οι ίδιοι δήμαρχοι, έχουν κατασκευαστεί έργα στην αρχή της δεύτερης θητείας τους, τα οποία όμως, ωρίμασαν στην πρώτη θητεία.
Όποιος έχει κάνει έστω και μια θητεία δημοτικός σύμβουλός αυτά τα γνωρίζει.
2.- Διαχείριση κωδικών
Κατηγορούν, συνήθως οι αντιπολιτευόμενες παρατάξεις, ότι οι δήμοι κάνουν έργα βιτρίνας, και όχι αυτά που χρειάζεται ο Δήμος, για παράδειγμα φτιάχνει ο δήμος πιο μεγάλα πεζοδρόμια αντί με αυτά τα λεφτά να φτιάξει αίθουσες διδασκαλίας που έχουν ανάγκη τα σχολεία. Ο δημότης που θα το ακούσει αυτό, θα πει δίκιο έχει ο καταγγέλλων, όμως ο δημότης πιθανόν να αγνοεί ότι, ΠΟΥΘΕΝΑ ούτε σε Δήμο ούτε σε Κυβέρνηση ούτε σε Υπουργείο, ΚΑΝΕΝΑΣ δεν μπορεί να πάρει λεφτά που βρίσκονται στον κωδικό «πεζοδρόμια», και με αυτά να φτιάξει σχολικές αίθουσες, γιατί θα πάει φυλακή αν το κάνει!!!! Δυστυχώς ή ευτυχώς αυτό είναι το δημόσιο λογιστικό της Ελληνικής πολιτείας, και αυτοί που με τέτοια αιτιολογία λένε ότι «φταίνε οι δήμαρχοι που κάνουν έργα βιτρίνας», γνωρίζουν ότι αυτό είναι ψέμα, και σκόπιμα παραπλανούν τους δημότες. Διότι ακόμα και αν αποφασίσει ένας δήμαρχος να κάνει έργα βιτρίνας, θα πρέπει να υπάρχουν χρήματα σε κωδικό που έχει σχέση με τα έργα αυτά, αλλιώς δεν μπορεί να τα κάνει.
3.- Διαχείριση χρημάτων ΕΣΠΑ
Οι πιο πολλοί Δήμοι, χρησιμοποιούν προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να φτιάξουν πράγματα στο Δήμο τους. Ιδιαίτερα οι Δήμοι που έχουν άξιους υπαλλήλους με γνώση στη σύνταξη αιτήσεων σε ευρωπαϊκά προγράμματα, μπορούν να απορροφήσουν σημαντικά κονδύλια από την Ε.Ε.
Όμως, όλοι ξέρουν ότι τα ευρωπαϊκά κονδύλια ΔΙΔΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ, ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ για να εκταμιευτούν τα χρήματα. Δηλαδή, βγαίνει ένα πρόγραμμα από την Ε.Ε. που δίνει χρήματα σε Δήμους, για την δημιουργία ποδηλατοδρόμων, και την αλλαγή φωτιστικών με φωτιστικά led για εξοικονόμηση ενέργειας, με χρηματοδότηση 100%. Ο Δήμος παίρνει το πρόγραμμα, και με τα λεφτά του προγράμματος αλλάζει τις κολώνες των φωτιστικών, και φτιάχνει μικρού μήκους ποδηλατοδρόμους, ενώ έχει κατεστραμμένα πεζοδρόμια έξω από σχολεία για τα οποία όμως δεν μπορεί να δώσει ούτε ένα ευρώ, από το πρόγραμμα, γιατί αν το κάνει, δεν θα του δώσει η Ε.Ε. τα χρήματα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Δεν είναι εύκολη η δράση στους τομείς που έχει ανάγκη ο Δήμος, ούτε απρόσκοπτη, λόγω περιορισμών που θέτει τόσο το δημόσιο λογιστικό όσο και οι χρονοβόρες διαδικασίες των αναθέσεων και των ελέγχων. Και η Ευρώπη δεν μοιράζει λεφτά, χωρίς υποχρεώσεις.
Και ο λαός μας, αυτό τουλάχιστον το έχει νοιώσει για τα καλά με τα τρία μνημονιακά δάνεια. 
Όσο για λαμπρά παραδείγματα δημοτικής διοίκησης όπως π.χ. ο Δήμαρχος Τρικάλων, ή ακόμα και ο Δήμαρχος Περιστερίου, που πέτυχαν να βρουν και να διαθέσουν για δράσεις στο Δήμο τους σημαντικά κονδύλια, αυτό συνέβη γιατί είχαν ένα βασικό προσόν έναντι άλλων Δήμων, Είχαν συνεχόμενες θητείες, οπότε δεν ΣΤΑΜΑΤΟΥΣΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕ Η ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ, αλλά είχαν και ικανούς και έμπειρους στη δημοτική διοίκηση συνεργάτες που χρησιμοποιούσαν ΚΑΘΕ δυνατότητα που έδιναν τα ευρωπαϊκά προγράμματα για να έρθουν λεφτά στο Δήμο. Γιατί πάνω από κομματικές στηρίξεις, δημοτικές παρατάξεις, και προσωπικές φιλοδοξίες, αρκετές φορές, ακροβατώντας στα όρια της νομιμότητας των ενεργειών τους, πολλοί Δήμαρχοι βάζουν πιο πάνω το συμφέρον του Δήμου τους.
Φυσικά, οι πραγματικές δυσκολίες που περιγράψαμε, και τις οποίες αντιμετωπίζουν οι δημοτικές αρχές, σε όλη την Ελλάδα, δεν αποτελούν άλλοθι ούτε για αδράνεια, αλλά ούτε και για κακοδιαχείριση.
Η άποψη μας είναι ότι ο Δήμαρχος θα πρέπει να παλεύει με τις γραφειοκρατικές συμπληγάδες, μέσα στα όρια της νομιμότητας, περιστοιχιζόμενος από άξιους συνεργάτες και να εκμεταλλεύεται κάθε δυνατότητα που του δίνεται για να δημιουργήσει, χωρίς να παρανομήσει.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here